10 tips om de balans in gezond eten te vinden (i.p.v. levenslang diëten)

Hieronder 10 tips van diëtiste Anouk om de juiste balans tussen gezond eten en levenslang diëten te vinden.

1. Vereenvoudigen

Overhaast en krampachtig calorieën tellen of je eiwitrijke producten wegen, heeft geen zin. Kijk anders naar je eten. Bekijk het eten in termen van kleuren, variatie en versheid. Hierdoor zal het makkelijker worden om een gezonde keuze te maken.

2. Kleine stapjes

Stel een realistische doelstelling voor jezelf. Alles in één keer omgooien zorgt ervoor dat je het niet lang zal volhouden en stiekem gaat smokkelen.

3. Motivatie

Veel mensen denken dat gezond eten ‘alles of niets’ is. Maar eigenlijk is de basis van gezond eten de juiste balans vinden. Die balans is precies de juiste hoeveelheid voeding die jouw lichaam nodig heeft. Na een maaltijd voel je je voldaan en niet vol. Het doel van een gezonde lifestyle is een eetpatroon te ontwikkelen die je je hele leven vol kan houden. Voor de meeste van ons betekent dit dat wij met name heel veel minder moeten eten! En dan vooral minder ongezonde shit! (lees: suiker, verzadigde vetten, etc.) en juist meer groenten en fruit.

4. Balans

Je mag best een keer een muffin en een kop Starbucks koffie nemen in de ochtend, maar eet dan geen donuts tijdens de lunch en hamburgers in de avond. Eet je een keer 100 calorieën aan chocola in de ochtend, eet dan 100 calorieën minder in de avond en verder gezonde maaltijden gedurende de dag. Denk niet: ‘ik heb gefaald, deze dag is toch al verpest, dus ik kan best nóg wat slechts nemen’. Balance is the key…

5. ‘Ik ga dit nooit meer eten’

Bepaalde producten verbieden terwijl je er heel erg dol op bent werkt niet. Waarschijnlijk zal je dan alleen nog maar aan dat product denken. Hou je erg van zoet, zout of ongezonde voeding? Begin dan met het verkleinen van die porties, en op den duur het verminderen van het aantal keer dat je die producten eet. Als je gezond eet en één keer in de week een hamburger eet, is dat prima. Als je langzaam je ongezonde gewoontes verandert zal je ook minder de behoefte naar ongezonde versnaperingen hebben.

6. Geniet

Geniet van wat je wel eet. Proef de verschillende smaken. Relax. Neem een hap en proef goed wat je aan het eten bent. Hierdoor krijg je veel meer voldoening uit het eten. Voor de tv eten is natuurlijk geen aanrader…

7. Hoe eet ik?

Luister goed naar je lichaam. Heb je echt trek of toch dorst? Stop met eten voordat je vol zit. Het duurt enkele minuten voordat onze hersenen laten weten dat we vol zitten.

8. Metabolisme boost

Start je metaboslime in de ochtend met een gezond ontbijt. Eet meerder verschillende kleine en gezonde maaltijden gedurende de dag. Hierdoor hou je het energiepijl en metabolisme op gang.

9. Ontdekken

Gebruik één van je recepten die jij zelf heel erg lekker vindt of juist heel erg makkelijk vindt om te maken. Voeg hier elke keer nieuwe verse ingrediënten aan toe, die je nog niet eerder in het recept hebt gebruikt. Hierdoor maak je jouw eigen favoriete recept gezonder en creëer je meer variatie

10. Conclusie

Maak je eigen eten, neem een gebalanceerd dieet, eet alle kleuren van de regenboog, begrijp wat je eet, neem een ontbijt, lees de etiketten, drink veel water, wees actief en slaap goed.

 

Bron:http://www.ilovehealth.nl/health-2/10-tips-om-de-balans-gezond-eten-te-vinden-p-v-levenslang-dieten/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *