Lezing Sandra Bekkari – Oostakker

Ergens in de evolutie van de mens is het ongelofelijk misgegaan. Iedereen kent wel de figuur waarbij de aap langzaam aan evolueert naar de statige rechtopstaande man die met rasse schreden zijn toekomst tegemoet stapt. Spijtig genoeg moeten we er echter in ons tijdperk er eentje aan toevoegen. Namelijk de Big Mac etende corpulente, zittende man voorovergebogen voor zijn computerscherm.

 

We rennen niet langer achter ons eten aan in de vrije natuur met pijl en boog of wandelen niet langer de vlaktes door op zoek naar noten en zaden. Nee, alles moet vlug vlug vlug. Hoe meer bewerkt ons voedsel is, hoe liever we het hebben.

Duizenden jaren van evolutie zijn verstreken om de mens in zijn huidige staat te ontwikkelen. En beschaamd moeten we toegeven dat we erin geslaagd zijn om dit op een tiental jaren om zeep te helpen.

Sandra Bekkari haar levensdoel is om bij ons een gedragsverandering teweeg te brengen.  Gezondheid is meer dan niet-ziek zijn. Het is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn. En geloof me, slechts een minderheid van onze kwalen heeft een erfelijke oorsprong. Maar hoe graag steken we ons niet weg achter uitspraken zoals: “Ons ma was ook niet van de magerste” of “ons vader had ook een hoge cholesterol”.  Precies of dit, alles goed maakt.

Zoals ik eerder in de vorige blog schreef, hebben we dan ook nog de neiging om in de zoveelste val te lopen van korte termijn diëten waar we met volle moed aan beginnen maar bij voorbaat al verloren zijn. Ons lichaam vecht sowieso tegen deze vaak ongezonde korte termijn oplossingen en doen ons gewicht op en neer gaan als een jojo. De enige oplossing volgens Sandra Bekkari is de stap voor stap benadering.  Een gedragsverandering op lange termijn.

Stap1: Eet met aandacht. Sta stil bij wat je eet; Sta stil bij de ongelofelijke berg voeding die we dagelijks tot ons nemen.

Stap 2: drink voldoende water. Beperk smoothies, fruitsappen, koffie en wijn. Alcohol is een genotsmiddel, hou dit voor een speciale gelegenheid.

Stap 3: Ontbijt gezond. Zorg voor een stabiele suikerspiegel door vers fruit, volle granen, noten, zaden, pitten, een eitje en gefermenteerde zuivelproducten.

Stap 4: Let op de tussendoortjes. Een super light koekje met lage calorie waarde vult niet. Je suikerspiegel heeft de neiging om zwaar te gaan dalen, zodat je onvermijdelijk in een vreetbui vervalt tegen de avond.

Stap 5: Zorg voor een gezond bord. De 80/20 regel. 80 % Natuurproducten, 20% comfort food.

Stap 6: Eet eens wat meer superfoods. Eet per dag 5 kleuren. De lijst is ellenlang.

Stap 7: Beweeg. Dagelijks 2*15 min stappen minimum. En blijf dit doen.

Je vindt ongelofelijk veel tips in de boeken van Sandra Bekkari. Ze zijn echt de moeite waard om eens door te nemen.

Tot slot… heb je er al eens bij stilgestaan hoe jouw winkelkar eruitziet? Heb je een kar vol kleur, vol met verse groenten, fruit, kruiden en noten? Enkel de pure producten? Of een kar waar er op elk product een etiket staat met daarop de aantallen kcal, suikers, vetten koolhydraten? Het feit dat men zo goed weet wat er in het product zit, is meestal omdat men ze er zelf ingestoken heeft. Als er een etiket op staat heb je te maken met bewerkte voeding. Daar zijn zaken aan toegevoegd zoals suikers, smaakstoffen, bewaarmiddelen, enz. Appels, noten en wortelen hebben geen etiketten.

Misschien iets om eens bij stil te staan de volgende keer bij het vullen van je winkelkar?

Yours truly

Els Mestdach

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *