ACHTER DE SCHERMEN

 

Hadden jullie in den beginne ook niet gedacht;

Cockske zal dat nooit kunnen!

Awel, ik eerlijk gezegd, ik dacht dat ook.

Ik, die vroeger, kost wat kost, elke helling vermeed,

wordt er nu door aangetrokken.

Ik slaag er zelfs in elke helling tot boven te beklimmen,

en bovendien nog voldoende energie over te hebben,

om te genieten van de prachtige omgeving en uitzichten,

die ons Vlaanderen, de Ardennen en uiteraard andere streken

ons te bieden heeft.

Ik hoor het m’n schoonvader jaren geleden nog zeggen;

“ Ik was al lang boven op de Molenberg. Jij kwam uiteindelijk te voet boven,

 hing dan diep hijgend over uw stuur. Ik dacht dat je ging sterven!”

Er was dus geen sprake van genieten!

Nu heb ik een conditie gekregen, waarvan ik vroeger nooit had durven dromen.

Nu kan ik volop genieten van een fiets-rit, waar dan ook.

 

En nu komt de ultieme vraag.

 Heb je hiervoor je Bourgondisch leven moeten laten vallen?

Hoe ben je daarin geslaagd?

Ik heb die vraag onlangs aan m’n vrouw gesteld.

Het antwoord, was er snel.

“ ‘k heb daar helemaal niets van gemerkt!”

De realiteit is, dat ik nog alcohol dronk maar in mindere mate.

Ik ging dus zelden meer dan twee biertjes drinken,

waar ik vroeger daar snel overging. Ook m’n eten heb ik beperkt.

Het kwam erop neer dat ik steeds, bewust at. Niet te veel,

alles met mate. Ik at wel nog bijna alles.

 “Je eten zou je laten, maar het drinken niet” zei m’n vrouw dikwijls.

Ik ging er soms van uit, door een paar calorieën minder te eten,

een extra pintje mogelijk werd, niet ?

M’n vrouw was daarin keihard;

“Als je wil vermageren, laat dan maar meteen al uw bier”.

Veel te drastisch, alles met mate zei ik altijd en met maten!

Zo zie je maar, het Bourgondische, ging niet zomaar verloren.

Ik probeerde toch in de week van de alcohol af te blijven,

maar als ik bezoek kreeg, maakte ik daar dan wel een uitzondering in.

Het probleem was, dat ik soms veel bezoek kreeg.

Een ding is een feit. Drink zeker de dag voor uw rit of training niet,

want dat, moet je bekopen. Ik heb het aan de lijve ondervonden.

Ik heb dit dus tijdens m’n training maar één keer gedaan.

Ik had voor de trainingsperiode de gewoonte wekelijks naar m’n ouders te fietsen.

Maar dit was telkens een Bourgondisch rit.

30 km heen, een 2tal Karmeliet’s binnen, een babbel en terug.

Ik heb dit tijdens m’n training ook eens geprobeerd.

Maar daar ben ik dan toch van terug gekomen.

Het gaan, was uiteraard een goede training.

Maar in het weer keren, kreeg ik m’n hartslag niet meer naar beneden.

Ik moest zodanig traag gaan rijden, dat ik evengoed te voet kon gaan.

En dan nog, was m’n hartslag te hoog.

 

Dan nog iets betreffende  het vermageren.

Zoals ik hierboven reeds heb vermeld, lette ik wel op m’n voeding.

Maar ik ging, nu ook weer niet alles laten.

Een paar jaar terug, woog ik op een gegeven moment 88 Kg.

Er waren al mensen in m’n omgeving die me zeiden:

“ stop maar met vermageren, want je begint er een oude lelijke vent uit te zien.

’t Ja , je vermagert jammer genoeg eerst, op plekken waar het niet direct nodig is.

M’n principe hierin is de volgende. Ik wil er nog altijd dezelfde uitzien.

Ik wil dat de mensen me herkennen als;

“ Ha, Thierry, maar wat ziet jij er goed uit”

dan “ Is dat Thierry, man, man, man, wat is die vermagerd,

je herkent hem bijna niet”. Begrijp je wat ik bedoel.

Ik heb dit dus bewust afgeremd.

En !  Ik ben toch boven geraakt !

 

Maar… één belangrijk ding !

IK heb me gehouden aan de training!

Die heb ik perfect gevolgd. En het was niet altijd gemakkelijk.

En ik werd die week-training op het einde beu.

Vooral al, door dat ik het alleen moest doen.

 Het was een persoonlijke begeleiding. Bij iedereen is die dus verschillend.

In het weekend met vrienden en collega’s fietsen, was de max,

 en telkens een test, van de vorderingen die je tijdens je training

 in de week maakte.

Je houdt het niet voor mogelijk, hoe de conditie verbeterde naar mate

je vorderde in die training.

Die training is essentieel!

 

 

Tips voor een Bourgondisch type zoals ik

Wat hebben we nu geleerd :

Laat een fietstest uitvoeren, zodat je uw hartzones kent.

Volgt een trainingsplan, liefst onder professionele begeleiding.

Volgt die strikt volgens planning

Drinken mag, maar met mate.

Drink nooit de dag voor training of ritten!

Let op uw eet gewoontes, zodat u wat afvalt.

Vermageren is dus noodzakelijk.

Maar u hoeft daar echt niet in te overdrijven.

Er volgt nog een leven nadien!

Thierry

2 gedachten over “ACHTER DE SCHERMEN

  1. Thierry,
    Je hebt een fantastische prestatie afgeleverd. Je mag er terecht heel trots op zijn.
    Het is een tijdje geleden dat we elkaar nog gesproken hebben, maar je verhalen, en vooral je “schrijfstijl”, uit je blog riepen onmiddellijk fantastische beelden en ervaringen op van vroeger.
    Je bent een waardig ambassadeur, in feite al je hele Volvo carrière lang.
    Gr
    Johan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *