Mountainbike ambassadeur Steven: de investering van tijd waard!

Toen ik mijn aanvraag kon indienen om Volvo mtb ambassadeur te worden heb ik geen moment getwijfeld. Mtb was mij niet vreemd maar door jarenlange medische problemen was dit tot een laag pitje herleid. Kort daarvoor had ik van mijn dokter groen licht gekregen om alle activiteit te hervatten maar terug regelmaat in het mtb krijgen lukte mij niet zo goed. Daarom mijn motivatie doorgestuurd en wonderwel geselecteerd. Met een doel voor ogen en samen met 9 andere gemotiveerde ambassadeurs ging ik er vol voor gaan.

Bij een eerste meeting was het kennismaken met mijn mede ambassadeurs en onze coach Frédéric. Frédéric zou in de loop van ons traject zorgen voor alle praktische zaken zoals gezamenlijke training organiseren, bevoorrading tijdens deze training, info omtrent de meetings doorsturen, slaapplaats roc d’opale … Wij hoefden enkel aan onze trainingen te denken. Ook werd de datum vastgelegd wanneer we onze conditie test konden doen. Dit was al even tot het uiterste gaan. Aan de hand van deze test werd een trainingsschema opgesteld. Ook werd gevraagd welke tijd we wilden investeren in training. Bij mij waren dit 3 trainingsmomenten per week, 5-7uur per week , wat toch wel een minimum was om effectief op te bouwen. Alles wat met training te maken had werd gecoördineerd door Jeroen van trainingscenter 185. Bij hem konden we terecht met al onze vragen rond training, voeding… Maandelijks werd er ook een meeting georganiseerd voor alle ambassadeurs onder leiding van Jeroen. Elke keer kwam een ander onderwerp aan bod. Hoe een training aanvatten, voeding voor, tijdens en na een training, core stability oefeningen, fietspositie en ook techniek op de fiets kwam aan bod. Indien we nog vragen hadden stuurden we een berichtje naar Jeroen en vlug volgde een antwoord. Enig minpunt omtrent deze meetings is dat ze tijdens de werkuren georganiseerd werden en ik niet altijd de mogelijkheid had om ze bij te wonen.

Nu het veldwerk. Trainingen waren opgebouwd in blokken van 5 weken. 4 weken training waarbij de intensiteit elke week opgedreven werd en daarna een week rust. Rust weldegelijk op de fiets. Persoonlijk heb ik deze trainingen zonder problemen kunnen afwerken waarmee ik bedoel dat ik niet ziek ben geweest en geen blessures heb opgelopen. Zelf werk ik in ploegen en na de vroege schift was het soms zwaar starten maar de voldoening was groot. Enig minpunt vond ik dat we bitter weinig aan techniektraining gedaan hebben. 1x een training in het Zoniënwoud waar ik enorm van genoten heb maar daar was de bezetting ondermaats. In die 6 maand ben je hoofdzakelijk bezig met conditietraining maar techniek op de mtb vind ik minstens even belangrijk.

Elke maand hadden we een gezamenlijke training. Voltallig zijn we daarbij nooit geweest. Onze groep was een mengeling van ploegwerkers en weekendwerkers en er werden wel degelijk inspanningen geleverd om aanwezig te zijn maar met iedereen heb ik niet gefietst. Dit hebben we samen gefietst:
– 2x een eigen ritje in Wachtebeke. 2x 40 km.
– veldtoertocht in Wetteren. 35 km.
– eigen rit in het zoniënwoud. 50 km.
– Volvo weekend met alle fiets ambassadeurs in Vresse.
– Willems veranda’s classic. 50 km.
Wat nu nog op het programma staat van de mtb ambassadeurs is natuurlijk de Volvo sportdag, de Vriendschaptocht in Ertvelde en VTT De Haan.

De roc d’opale
Een week voor de roc d’opale was er nog een laatste meeting met Jeroen van coaching center 185. Hier werden nog eens de laatste details overlopen hoe we ons best konden voorbereiden de laatste week en natuurlijk de dag zelf. Ikzelf ben 2 dagen vooraf naar Calais afgezakt. Frédéric had voor 5 van ons een kamer gereserveerd ter plaatse. 2 dagen rustig rondgefietst ter plaatse, eens verkennen wat we konden verwachten en ook om uitgerust aan de start te staan.
Zondagmorgen 2 juni: De roc d’opale zelf vond ik een mooie rit. Constant op en neer en technisch haalbaar. Ik heb heel veel van mijn trainingsoefeningen kunnen gebruiken tijdens de rit. Hartslag onder controle houden tijdens langere klimmen. Korte explosievere klimmen. Alles waar we op getraind hadden kwam aan bod.

Mijn doel was het mtb herontdekken en door training er terug plezier in beleven. Deze doelstelling heb ik volledig behaald. Ik heb mij enorm geamuseerd deze 6 maand. Heb soms afgezien maar heb doorgezet ook mede de groep. Erbij willen zijn als we samen de finish halen en dat is ons ook gelukt! Alle ambassadeurs die gestart zijn in de roc d’opale hebben de finish gehaald van de tocht van 65km. Proficiat en bedankt. Ook bedankt Volvo dat ik deze kans kreeg. Frédéric voor het coachwerk en alles in goede banen te leiden. Jeroen om ons klaar te stomen. Het was de investering van tijd en energie ruimschoots waard!