Energie tip 1

Pas je maaltijden aan zodat je ook na het eten fit blijft

Een ontstekingsreactie na het eten: het klinkt eng, maar kortdurende ontstekingen vinden eigenlijk voortdurend plaats in ons lichaam na iedere maaltijd. Het afweersysteem bereidt zich voor op potentiële ziekteverwekkers die meekomen met het voedsel.

Ook je darmen reageren met een ontstekingsreactie op onbekend en ongezond voedsel zoals:

  • transvetten
  • geraffineerde granen (pasta, witte rijst, brood)
  • fabrieksvoeding
  • calorierijk voedsel
  • teveel omega-6-vetzuren.

Schiet de ontsteking door, dan herken je dit aan een hogere hartslag en vermoeidheid na de maaltijd. Heb je vaak last van minder energie na het eten? Energiedipjes hoeven er echt niet bij te horen. Probeer deze dan ook niet op lange termijn te compenseren met drinken van koffie of energydrinks.

Wat kan je wel doen bij een energiedip?

  • op korte termijn: drink een gezonde smoothie zoals de Energy@Volvo smoothie.
  • op lange termijn: denk eens terug aan wat je hebt gegeten en pas je maaltijd eens aan en ontdek of dit je wel meer energie geeft.

Pas je maaltijden verder aan tot wanneer jezelf voelt dat je na het eten fit blijft.

Het is zeker de moeite waard!

 

bron: Magazine Langer Leven, Magazine Gezond BVBA